nedeľa 28. apríla 2013

Kto nebol na Slavcone, ty doňho kameňom


Pekné baby máme vo fandome
Festival histórie, mytológie, fantasy, sci-fi a hier +SlavCon  je už tradičná bratislavská akcia, ktorú od roku 2006 (s jednoročnou prestávkou) organizuje Spoločentvo Tolkiena a od roku 2011 aj SciFi Guide o.z.. Ak čítate môj blog pravidelne, con poznáte, písal som o ňom minulý rok viackrát, naposledy v článku Ako bolo na Slavcone. To však neznamená, že tento článok máte prestať čítať, že sa nič nové nedozviete. Pretože tento rok bolo ešte oveľa lepšie.
S veľkými, hlavne doobednými prestávkami, som si Slavcon užil vlastne komplet celý. V piatok som naň prišiel možno štvrť hodinku po začiatku programu a dnes z neho odišiel štvrť hodinku po jeho konci. 


Tak poďme na piatok. Zvítal so sa s pár známymi a hneď šup na prvú prednášku, hneď na zaujímavú tému - urban fantasy literatúra. Bolo to predstavenie známych aj menej známych ság, doplnené o ukážky filmových a seriálových spracovaní. Trošku mi tam chýbal všeobecnejší kontext a náčrt histórie, no Hana "Mystic" Vrbovská mi predstavila aj pár ság, ktoré som nepoznal. Výborný rozjazd programu. 
Riddick
Rýchlo som utekal na prednášku jedného z najznámejších slovenských blogerov/haterov Michaela Dragana "Ako na tie blogy". Sedela tam aj +Aneta Čižmáriková, v našich kruhoch známa aj ako Riddick, ktorá pre našu SF scénu objavila význam blogu. Tá a po 15 minútach zdvihla, že sa nič nové nedozvedá. Ani mne samozrejme neboli cudzie rady ako "hatujte čo najviac, to sa najviac číta" či "nepíšte o tom, k čomu nemáte vzťah". V druhej polovici som sa ale pár zaujímavých rád na zvýšenie čítanosti aj komerčnej zaujímavosti blogu dozvedel. A teší ma, že som ako jediný z asi dvadsiatich prítomných blogerov poznal guru komerčného blogovania Garyho Vaynerchuka
A hneď tretia prednáška. Prezentácia fantasy bestsellerov vydavateľstva Fragment. Išlo hlavne o detské knižky s občasným odbehom do paranormálnej fantasy, no toto vydavateľstvo máme radi pre vydanie tetralógie Mariotovi dediči Marje Holécyovej.
Prišiel čas na oddych. Rozhovory s priateľmi pred budovou Iuventy sa pretiahli na dve hodiny a tak som nestihol nie len prednášku "Ako písať fantasy vo dvojici", ale aj prvú časť trojdielneho rozprávania Veroniky Inglotovej "Ako písať", čo ma asi mrzí najviac. Zaujímavá bola debata s vydavateľmi, ktorá sa niesla v prekvapivo pozitívnom duch. Na môj Večer elektronickej fantasiky napriek jeho dvom handicapom (neúčasť hlavného hosť - zástupcov Palmkníh a termínu 21:30) prišlo zhruba tucet ľudí, s ktorými sa rozprúdila zaujímavá debata o tom, ako pomôcť Jupiteru, kde ho propagovať a čo s e-bookmi. Mimoriadne konštruktívne tu pôsobili zástupkyni vydavateľstva Hydra. Nasledovalo druhé kolo priateľských rozhovorov, ktoré sa, ako to už býva, pretiahlo do tej druhej, keď bolo treba Iuventu opustiť - organizátori potrebovali spať.
Hviezda a nova autorka - Petra Neomillnerová a Zuzuana "Kiri" Droppová
Že som to potreboval aj ja som si uvedomil po prvom zobudení. Tých potom nasledovalo niekoľko a tak som sa na Slavcon v sobotu dostal okolo tretej. Nestihol som tak nie len druhú časť prednášok Veroniky Inglotovej, ale ani krsty noviniek Juraja Červenáka a Henricha "H." Hujberta. 
Patra Neomillnerová však zase nasadila latku vysoko a jej prednáška o druhej časti príbehov Amélie bola veľmi zábavná. Táto črta sa ešte znásobila na prednáške Jiřího W. Procházku o tom, ako nepísať. Hlavné chyby autorov mu pomáhala vo vtipných scénkach ilustrovať Klára Smolíková. 
Jiří W. Procházka a Františka Vrbenská
To už som sa ale presunul k dražbe. Z nej mám trochu zmiešané pocity. Na jednej strane sa mi podarilo aj napriek silnej konkurencii (beseda so spisovateľmi, ktorá ma veľmi mrzí, a prednáška Ondreja Herca "Virtuálne ženy Stanisława Lema", na ktorú som bol zvedavý tiež) predať takmer všetko, na druhej strane fakt, že čitatelia nie sú za prvé, historické české vydanie Duny dať aj sumu, koľko strojí v kníhkupectvách, je pre mňa na zamyslenie a výber kníh do ďalších dražieb výrazne poznačí. 
Po večeri som sa presunul na tradičný večerný program, ktorý mal byť pôvodne s ohňovou show vonku, no vietor zhatil zámery organizátorov. Laserová show bola zaujímavá a príjemná, no vrcholom Slavconu bolo pre ma vystúpenie dám z tanečnej skupiny Rustiqua. Ich americký tribal dance na Skrillexov dubstep Bangarang skrátka nemal chybu a ostal mi dlho v hlave. Nasledovala brutálna prednáška Františky Vrbenskej o popravách v Ázii a ešte sme zostali aj na kúsok prednášky o filme "Star Trej: Into Darkness", ktorá začínala maximálne vtipne namixovanou kolážou rôznych scén z filmov a seriálov tohto univerza.
Trsáme
O Polnoci sa ešte nikomu veľmi domov nechcelo. Väčšia skupina, čo sa vybrala do blízkeho Rock Café, sa po ohlásení vstupného a funky oldies párty rozdelila. Tí, čo nevstúpili, urobili chybu. Legenda slovenských DJ´s Dušan Marušak hral maximálne na želanie, a tak nebol problém od neho získať Beatles, Depeche Mode či Black Sabbath. Zábava najväčšia do tretej ráno. 
Baby z _Hydry
Tentoraz sa už vstávalo lepšie a o dvanástej som bol v nedeľu na cone. Videl som síce iba dva programy, no prednáška "Boj s nakladateľskou hydrou" šéfredaktora pražského vydavateľstva Gorgona Jana "Rinvita" Kravčíka získala na zaujímavosti účasťou zástupkýň spomínaného slovenského vydavateľstva Hydra. O jeho existencii vraj Rinvit nemal tušenia ešte pred Slavconom. Žiadny boj sa nekonal a keď vydavateľstvá zistili, že obidve tlačia v Poľsku, rozprúdila sa vonku zaujímavá debata. Posledným bodom Slavconu býva už tradične beseda organizátorov s účastníkmi, kde boli všetci spokojní, pochválení a až na malé nedostatky veľmi nemajú čo zlepšovať.
O piatej podvečer som prišiel domov, objednal si pizzu a napísal tento report.

Foto: Miloš Lacika, Ján Žižka

Ďalšie fotky Miloša Laciku sú tu. A fotky Jána Žižku, tiež na FB . Nájdete tam aj part 2 a 3.

1 komentár:

  1. Toto sa mi na Slavcone najviac pacilo: https://www.facebook.com/photo.php?v=10200325554836308&set=vb.1077443216&type=2&theater . Posunte na 2:40

    OdpovedaťOdstrániť