Ukážka z titulnej poviedky poviedkovej zbierky Petry Slovákovej "Železonoc a jiné podivnosti". Zbierku môžete bez DRM kúpiť na serveri ganxy, so sociálnym DRM na Palmknihách a na stránke http://rogerbooks.eu/ nájdete objednávku tlačenej verzie .
Železonoc
Čtyřicátý pátý věk železa. Železonoc, období
temna. Do Města zase pomalu ale jistě přicházela zima. Nemám ráda tohle roční
období. Mrznou mi konečky prstů a v noci bývá taková inverze, že se nejde
nadechnout bez toho, aby se člověk nerozkašlal.
Často mívám sny. Sny o městě z oceli. O
konstrukcích a železu. Mase a šroubech. O mostech se šlachami spojených
nosníků. Jako bizarní kolosy technických památek, které se i čas snažil zavát,
aby zmizely z povrchu země, se tyčily televizní věže, satelity a z nich
vedoucí sloupy elektrických vedení, jež protínala krajinu dráty, jako žíly
prorůstají maso.
Město je živý organismus. Dýchající a
pulsující s pomrkávajícíma očima světel, které v noci září, aby přes
den byly slepé. Jsou to ulice plné aut, smogu a semaforů, aby dělaly náš život
pestrobarevný, zatímco ve skutečnosti je šedivě smutný a trpký jako plody trnkových
náletů na okraji dálnic.
Kdysi mi to vyprávěl můj otec. Příběh o tom,
jak jsme schovali hvězdy do nitra země. Říká se, že lidé vytvořili Obraceč,
nástroj, který nás měl zachránit. Svět byl zničen, a tak jsme utekli. Protože
jen lidská mysl dokázala ve své geniálnosti vymyslet, jak to provést, a lidská
ruka tak učinila následovaná příkladu mozku. A tak jsme se nechali okrást o
nádheru oblohy. Otec říkával, že když žil ještě v normálním světě, vídával
souhvězdí a počítal jednotlivé body, jejichž světlo k nám letí tisíce let. Než
je tmáři začali zhasínat. Zmenšili a zkomprimovali nic a skryli hvězdy pod podrážky svých bot. Svět se ponořil do tmy.
Obloha zmizela. A neživá těla ponořili do kádí, odkud jsme vzešli my…
Hračky.
Zaliti v železobetonových masivech a
sociálních slumech se skrýváme za rouškou anonymity, protože jsme vyměnili
jedinečnou identitu za pocit pomíjivého bezpečí. A zatím město žije z nás,
našich snů, přání a ztracených jmen. Továrny pracují ve dne v noci a
ozubená kola toho obrovského soukolí industriálního briliantu se točí, i když
občas vržou a skřípou. Továrny na život a páru.
Zatímco jedna část společnosti se chtěla
ubírat vpřed, druhá se otočila čelem vzad a začala hledat proti proudu času to,
co jsme nechali odejít bez povšimnutí. A prvním předsevzetím bylo vyhubit nás a
nahradit umělou inteligencí, která nespoléhá na šarlatánská kouzla.
Přežívali jsme ze všech sil ve službách lidí.
A pak přišla válka. Technokraté představovali vysokou šlechtu znalou
v technických oborech. Byla to inteligence doby, pokročilá a před ničím se
nezastavující. Ale našli se takoví, kterým se jejich pokrokové myšlenky
nelíbily, a nesouhlasili s nimi. Těm se říkalo tmáři. Zatímco
technokraté upřednostňovali vědu a techniku před vším ostatním, tmáři se
zaměřili na zdroje starodávné moci. Na magii a kouzla. Místo letadel se vrátily
mnohokrát zdokonalené vzducholodě. Byla to vlna romantických poblázněných snílků
s dobrodružnými sklony, které technokraté začali válcovat moderními
vynálezy. A proto bylo jejich prvním předsevzetím vyhubit nás, umělou
inteligenci. Nešlo o to, na čí straně stojíme, šlo o princip a ideály.
Ideály jsou věčné.
Dobro je jen iluze bez naplnění.
A lidé jsou pořád tady a pořád stejní. Všichni
jsme jen hračky, ať už z masa nebo z plastiku. A když svítá, tiskneme
obličej na neprůstřelné sklo a žadoníme: „Pusť
nás ven!“
Trhy před radnicí byly velkolepé. Několikaset
metrová věž ze skla a oceli nás hlídala a hodiny zasazené v její střeše
ukazovaly neúprosný čas.
Sněhurka v hadrech žebrala o pár mincí na
jídlo a čarodějka s jablky, které prodávala na tržišti, se je snažila
pomocí roztažených deštníků ochránit před nasáknutím jedy padajícími ze
vzduchu.
Utíkala jsem přes železniční přejezd, a než
začalo vyzvánět poplašné zařízení, které signalizovalo, že musí všichni opustit
prostor kolejí, zahlédla jsem ji. Možná to byl stín, ale já si byla jistá.
Zastavila se až za závorami. Bledou tvář měla
strhanou a šedé oči ledové jako vichřice. Kolem létaly sněhové vločky ve
velkých chumlech a vítr jimi zmítal v neuhlazených poryvech, jako by je
chtěl rozervat na cáry. Povětrnostní podmínky mi mohly zkreslit její podobu,
ale ty oči se s ničím nedaly splést. Propalovaly se smogovým příkrovem.
Chtěla jsem ji obejmout, kdybych nevěděla tu jistou skutečnost. Že byla mrtvá.
Ucukla jsem k mostu, ale ona mě
nespouštěla z dohledu. Šla za mnou, pomalu, vypočítavě jako učitel, který rákoskou
poklepává v monotónním rytmu, a všichni žáci se obávají, kam dopadne.
Rozběhla jsem se. Chtělo se mi křičet, ale věděla jsem, že by mi nikdo
nepomohl. Ne v tomhle chladném světě bez lásky a soucitu.
Jdou po nás tmáři. Ti, kteří zhasínají hvězdy. Nejhrůznější lidský vynález, ale
ne jako my všichni. Oživlí mrtví. Když nad tím tak uvažuju, nevím, zdali byli
někdy vůbec živí. Já jsem živá. Doufám… podle protokolu nás setřídili na mrtvé
a zbytečné. Možná je jedno synonymum druhého, nejsem znalec. Jsem panenka. Otec
říkával, že jsme lidé s příměsemi, abychom přežili ve zničeném světě.
Noha mi uklouzla na sněhu, upadla jsem na
štěrkovou cestu a do obličeje mi vystříklo bláto z rozježděné cesty. Když
jsem se ohlédla, pořád tam stála a usmívala se. Pokusila jsem se vstát.
V koleni jsem měla drobnou prasklinu. Černé šmouhy na porcelánové kůži už
nikdy nezmizí. Popadla jsem kámen, abych se mohla bránit. Rozhodla jsem se
bojovat, ačkoliv bylo předem jasné, že vítězství je nemožné.
Byla o něco vyšší než já. Porcelánová panenka
ze stejné továrny. Vyrobili nás na zakázky, ale nikdy jsme nedošly
k majitelům, abychom mohly poznat teplo konejšivé dětské náruče malých
princezen. Černé vlasy měla vyčesané do vysokého účesu, na některých místech
spálené, nejspíš od té nehody, při níž zemřela. Když si všimla, že jí stojím
čelem, také se zastavila.
Pak vytáhla pistoli, a než jsem se nadála,
zmáčkla spoušť. Kulka mi cinkla za rameny přímo o okap budovy nádraží. Nevěděla
jsem, co dělat, zoufalství mě pohltilo, zastřelo mi smysly a já se chtěla
bránit, kopat a kousat jako zuřivé zvíře, jen abych si udržela iluzi lidství.
Musela nabíjet, ale než stačila zastrčit stříbrnou kulku, strhla jsem ji na zem
a praštila ji do namalovaného obličeje kamenem.
Shodila mě jako bych nic nevážila, popadla mě
za rukáv a snažila se mi vykloubit paži. Zapřela jsem se nohou a podpatkem ji
nakopla. Překulily jsme se jako dvě loutky, které nemohou chodit bez svého
vůdce. V touze zabít mě mne za nohu stáhla k sobě, jenže já ji
nakopla do hrudi, a ačkoliv jsem na sobě měla těžkou několikavrstevnou sukni,
rychle jsem ji zatížila pod sebou.
Popadla jsem kámen, který mi předtím upadl, a
praštila ji. Jako šílená jsem zvedala ruku, až se mi lem sukně zbarvil její
tělní tekutinou, a do okolí odlétaly šroubky a součástky. Sápala se po mně.
Stahovala mě za vlasy a šaty, až mi je roztrhala, avšak za chvíli se v
torzu konečně zablesklo a obláček kouře dal jasně najevo, co jsem udělala.
Apaticky jsem upustila provizorní zbraň a vstala. Vyděšeně jsem hleděla na
tisíce střepů. Porušila jsem všechna pravidla, která nás v továrně
naučili. Pak se za mnou ozval nějaký šramot. Polekaně jsem se otočila a srdeční
strojky se hlasitě rozvrčely.
Rozbitým obličejem, který už ničím
nepřipomínal člověka, ale poškozenou skořápku vejce, se ke mně otočila a
v obviňujícím gestu na mě namířila pistoli jako prodloužený prst. Světlé kadeře
mi zakryly výhled, snad aby mě ušetřily potupného zírání na vlastní smrt. Pak
se ozvalo ohlušující zapískání. S nadějí v očích jsem vzhlédla.
Obludný řev železného stroje, který se kolem nás prohnal, mi nikdy nezněl tak
nádherně, jako nyní.
Lokomotiva ji strhla. Rozmetala na kousky její
už tak křehké tělo, a pak zmizela dál po kolejích, zanechávajíc za sebou
obláček páry. Utržené údy létaly vzduchem a s třískotem dopadaly na zem.
Bez krve.
Břicha vzducholodí se občasně vynořila
z oblak jako z obráceného moře a zase se ponořila zpátky. Boky čeřily
oblaka a slunce prosvítalo kolem křídel v několika paprscích duhového
světla. Můry se občas zatřepotaly na domovních zdech, a tak o sobě až drze
dávaly vědět, protože jinak téměř nešly rozeznat na tmavé omítce. Jejich křídla
měla daleko tmavší odstín, když se jejich organismy adaptovaly na barvu stěn,
aby mohly přežít v těžké průmyslové aglomeraci, kde by byly pro ptáky
viditelné jako černá kaňka na bílém papíře. Na zdi byl přišpendlený uschlý a
vypreparovaný Parnassius apollo.
Tatíček Linné by se divil.
Musela jsem pryč! Chtěla jsem se vydat do
krajů za hranicemi města. Tam, kam se hrdinové z dávných dob vydávali, aby
spoutali smrt. Brána se otevřela, aby mohli dovézt suroviny. Mrtví vstávali
jako oživlé stroje, aby zabíjeli živé pod malým zimním sluncem, které
prosvítalo skrze špinavé mraky. Zableskl se signál.
Vydala jsem se k bráně, obezřetně, aby mě
nechytili. Co se mělo stát, ať se klidně stane. Věci jsou tu od toho, aby se děly.
Věci jsou přinuceny dít se.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára